Вербування неповнолітніх ворожими спецслужбами через соціальні мережі, ігри, чати та інші канали комунікації.
Сучасні технології дають можливість спецслужбам ворога використовувати соціальні мережі, онлайн-ігри, чати та месенджери як знаряддя впливу на дітей та підлітків. Основна мета — використати неповнолітніх у розвідувальній, деструктивній або інформаційній діяльності.
Як це відбувається?
🔹 Маскування під "друга" або "роботодавця":
Вербувальники часто видають себе за підлітків, волонтерів, анонімних «роботодавців» або блогерів.
🔹 Маніпуляції та психологічний тиск:
Пропозиції "заробити легко", "допомогти ЗСУ", "бути героєм" можуть швидко перейти в шантаж, тиск і залякування.
🔹 Популярні платформи:
-
Telegram
-
Discord
-
Instagram
-
TikTok
-
Онлайн-ігри з чатом (наприклад, Roblox, Minecraft, PUBG)
Що можуть вимагати:
-
Надсилати фото/відео мостів, військових частин, блокпостів.
-
Поширювати фейки або паніку.
-
Провокувати конфлікти, знімати провокації на камеру.
-
Встановлювати мітки/геолокації для атак.
Поради для батьків: як убезпечити дитину
1. Пояснюйте загрози простими словами
-
Розкажіть, що існують люди, які можуть використовувати дітей у своїх цілях.
-
Поясніть, що за певними завданнями (сфотографувати міст, техніку, будівлю) можуть стояти злочинці.
2. Формуйте довірливі стосунки
-
Слухайте дитину без осуду.
-
Реагуйте спокійно навіть на тривожну інформацію — тоді дитина не боятиметься звернутися до вас у складний момент.
3. Регулярно говоріть про безпеку в інтернеті
-
Встановіть правила користування гаджетами (години, сайти, дозволені додатки).
-
Пояснюйте, чому не можна розголошувати особисту інформацію, адресу, фото школи чи військових об'єктів.
4. Контролюйте онлайн-активність, не порушуючи особистий простір
-
Перевіряйте, з ким дитина спілкується в соцмережах.
-
Встановіть функцію "батьківського контролю" на пристроях.
-
Заохочуйте дитину показувати підозрілі повідомлення.
5. Вчіть говорити “ні”
-
Моделюйте ситуації: "Що б ти зробив, якби тобі написали незнайомці?"
-
Поясніть, що відмова — це нормально і правильно.
6. Спілкуйтеся про емоції
-
Питайте, що хвилює дитину, що їй не подобається.
-
Допомагайте розпізнавати, коли хтось намагається маніпулювати або залякати.
7. Підтримуйте критичне мислення
-
Заохочуйте ставити запитання: "А хто це пише?", "Чому мені це пропонують?", "Яка в них мета?"
8. Співпрацюйте зі школою
-
Дізнайтесь, чи проводяться уроки з цифрової та національної безпеки.
-
У разі підозри — повідомляйте вчителів або шкільного психолога.
9. Подавайте приклад
-
Дотримуйтесь самі правил інтернет-безпеки.
-
Діліться власним досвідом і ставленням до сумнівних контактів.